יום חמישי, 26 בדצמבר 2013

הפוסט השני לסוף שנת 2013

כיתה י רבת התהפוכות!

אם היתם יכולים לשבת בכיתה הזו ולו רק לשיעור אחד, היתם צוחקים, לא עליהם חלילה אלא על המורכבות. זו כיתה שרוב יושביה רוצים ללמוד אבל קשה להם. יש בכיתה קבוצה של בנים עם ADOB - Attention Deficit Oooooh Bubbles. כל כך קשה להם לשמור על קו מחשבה רציף ללא הסחות... מעניין איך הם חווים את זה?

בכיתה זו סיימנו ללמוד על תקופת בית שני כבר לפני חנוכה ומאז אנו מתרגלים לקראת מבחן המחצית [פיהוק גדול] שהיה אמור להתקיים ב20.12.13 ויתקיים מחר! [פיהוק גדול]

וכיצד למדנו? אוווו השיטות הן רבות ומגוונות:

שיעור אחד הקדשנו לכתיבת פתיחה, פתיחה כזו שתגרום לבודק לומר לעצמו "המממ התלמיד הזה יודע את החומר". הסברתי להם על שיטת כתיבת קורות חיים בארה"ב בה על הכותב לכתוב פסקה על עצמו בה הוא משווק את היכולות והניסיון שלו.
נתתי להם לכתוב פסקאות פתיחה שיווקיות למלך כורש ולהצהרתו, מסע פרסום לשיבת ציון, סיסמאות ומשפטי תעמולת בחירות לעזרא, נחמיה הבדלנים ומנגד ל'מפלגה' האוניברסאלית.

בשיעור אחר, דיברנו על קריאת השאלה והבנתה, על חשיבות כתיבת ראשי פרקים ועל הזמן שזה חוסך. תרגלנו את קריאת השאלה וכתיבת ראשי הפרקים.

בשיעור אחר, עשינו קומיקס על הנושאים השונים - אעלה בהקדם את התוצרים המקסימים.

גם לקבוצה זו העליתי: קישור לאתר חומרי למידה ומצגות, סיכומים ויצרתי מאגר בחינות בגרות. ובמהלך השבוע האחרון התלמידים מעלים שאלות ותשובות לקבוצה וזוכים בלייקים רבים, אתן כאן שתי דוגמאות לשאלה ותשובה של תלמידים:
מתנצל על הניסוח ושגיאות הכתיב אך רציתי להשאיר את הדברים כפי שהם:

א. הצג את עיקרי התוכן של הצהרת כורש, והסבר מדוע נתן כורש את ההצהרה.
ב. הסבר שלושה קשיים שעמדו בפני שבי ציון לאחר שהגיעו לארץ ישראל.

תשובה:
א. כורש, השליט הגדול של האימפריה החזקה ביותר באותה תקופה- ארצות הברית של היום! מפרסם הצהרה לפיה על בני העם היהודי לשוב לארץ ישראל ולבנות בה את בית המקדש ומי שלאינו מעוניין בכך ישלם בכסף וברכוש לטובת הבנייה ומוסיף כי גם האימפריה הפרסית תתרום לבנייה על ידי השבת אוצרות בית המקדש הראשון שנגנבו על ידי הבבלים, שנים קודם לכן.

אם כך, איזו סיבה יכולה לגרום למהלך שכזה מצד המלך החזק ביותר באותו הזמן השולט על מספר רב של עמים שונים?
האמת היא שאין תשובה חד משמעית לגבי סיבות מתן ההצהרה אך ישנן השערות רבות. אחת מהן היא ההנחה כי כורש העניק את ההצרה המדוברת מפני שאמין באלים רבים ולא רצה הכעיס אותם או לחילופין רצה להתחבב עליהם כדי שלא יענישו אותו. ה' ככל הנראה היה אחד מהם. ואיזו דרך טובה יותר להתחבב על אל מלבנות לו בית מקדש?

השערה אפשרית נוספת היא, מקומה של ממלכת יהודה שהיה קרוב ביותר לגבול עם ממלכת מצרים, עמה הייתה שקועה פרס במלחמה. על כן,הקמת ישוב יהודי פרו- פרסי ביהודה יכולה בהחלט להוות מניע פוליטי למתן ההצרה.
כך, הנתינים ביהודה יחושו כלפי כורש והאימפריה ה הפרסית רגשי נאמנות מפני שאפשרו להם לבנות את בית המקדש ולא ייכנעו במידה ומצרים תבקש לכבוש את האזור.

ב. לאחר מסע ארוך בדרכים הגיעו כ42000 יהודים לארץ ישראל בעקבות הצהרת כורש- אשר נקראים בפינו שבי ציון.
בהגיעם של לירושלים הניחו שבי ציון את אבן הפינה של בית המקדש והקימו מזבח לה'. כמעט מיד לאחר מכן החלו עבודות הבנייה של בית המקדש השני.
בחלוף שנתיים של פעילות נעצרה הבנייה לתקופה של כ15 שנים בעקבות שלושה קשיים שעמדו בפני שבי ציון לאחר שהגיעו לא"י:
ראשית,צרי יהודה ובנימין ובראשם טוביה העמוני גשם הערבי וסמבלט האדומי דיכאו את הבונים , חבלו בבנייה והתלוננו לפרסים על מעשיהם של שבי ציון. צרי יהודה ובנימין הינם עמים שישבו בארץ ישראל והיו עוינים את שבי ציון. כאשר בניהם נכללו השומרונים שחיו אורך חיים יהודי ועם זאת שבי ציון סרבו להרשות להם להשתתף בבניית בית המקדש אל אף בקשתם ועל כן בקשו למנוע משבי ציון להקימו.

שנית, לאחר מותו של כורש צצו בעיות פנימיות בתוך האימפריה הפרסית שנבעו כתוצאה ממלחמות ירושה ומלחמה עם מצרים שלא תרמו למעבר המשאבים למקדש מין האימפריה הפרסית לטובת בית המקדש כפי שהובטח בהצהרה- חשוב לזכור שמלחמות עולות כסף...

לבסוף, התנאים בשטח גם הם לא היו בדיוק נוחים: יש לזכור שאני מדברים על ארץ ישראל מוכת בצורת ויבשה בנוסף לפגעים בטבועה שהם לכשעצמם מהווים קושי גדול.

ודוגמה נוספת:

תלמיד: מישהו יכול להסביר לי למה שלטון הורדוס הוא שלטון עקיף, ושלטון הנציבים הוא ישיר?
תלמיד: הורדוס היה "יהודי" (הלניסטי שמשפחתו גוירה), הוא היה מקורב לשלטון הרומאי ולכן נבחר,הוא נחשב שלטון עקיף מכיוון שהוא נבחר מתוך העם ולא מתוך רומא. הנציבים היו רומאים וחלק מהשלטון הרומאי ולכן נחשבים שלטון ישיר.

על תוצאות המבחנים, אדווח בפעם הבאה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה